Motion – Inför en extern mottagarfunktion i Falu kommun

Fredag 4 mars 2016

Tipsa anonymt

Frågan om korruption är en viktig samhälls- och förtroendefråga. Kan inte människor lita på politiker och tjänstemän, blir det också svårare att lita på sina medmänniskor. Dessutom kostar korruptionen, näringslivets effektivitet drabbas och de som i slutänden får betala är alltid de fattigaste- därför är det viktigt att Falu kommun genast tar tag i sina problem med alla förekommande oegentligheter.

Peab-affär med dryga böter, vidlyftiga diskussioner inom FEV med diskutabla affärspartner och nu senast en hög chef som avstängts inom kommunen borde vara nog.

Kommunstyrelsen beslutade 1 mars 2016 om att införa utvidgad permanent intern mottagarfunktion- det borde ha skett för 4, 5 år sedan då motionen Inför en mottagarfunktion för den som avslöjar allvarliga missförhållanden inom Falu kommun och tillhörande bolag – skrevs av undertecknad. Kommunen införde i och för sig en intern mottagarfunktion, inte en extern vilket var syftet med min motion. Mottagarfunktionen består idag av kommunens revisorer- vilket är helt fel. Anonyma tips kan inte heller förekomma. Falu kommun har själva skrivit i en utredning att kommunen inte kan under någon omständighet garantera att en uppgiftslämnare förblir anonym. Motionen ansågs besvarad av den då sittande majoriteten.

Den organisation som sjösattes av Falu kommun har inte varit tillräcklig vilket även revisorerna konstaterar. Liberalerna anser att mottagarfunktionen borde vara externt tillsatt och att även ska kunna ta emot anonyma tips.

Liberalerna yrkar

Att det införs en extern mottagarfunktion för den som avslöjar allvarliga missförhållanden inom Falu kommun

Att det ska vara möjligt att lämna anonyma tips via en mottagarfunktion

Åsa Nilser
Åsa Nilser – Ledamot Kommunfullmäktige

Se även den inskickade motionen här

Håller du med? Bli medlem!