Ja till levande centrum och Coop

Onsdag 7 september 2016

DD-huset
Ska Coop få etablera sig där gamla DD-huset nu ligger? Nej säger vissa som anser att en butik inte passar vid ett världsarv. Men byggnaden får faluröd träfasad, diskret framtoning och ersätter en av Faluns fulaste byggnader. Stoppar kommunen Coops etablering så lär vi köpa tomten av Coop för 13 miljoner kr. Ska vi betala så mycket för att behålla DD-husets plåtfasad. Vilken kultursatsning!

Andra framhäver att trafiken kommer att gröta ihop sig vid korsningen E16 och Leksandsvägen. Ett svagt argument. Trafikutredningen visar att Coops etablering har marginell påverkan på trafiken och på sikt måste ändå korsningen åtgärdas.

Ett tredje argument är att det kommer att utarma centrum. Det kan bli tvärtom. Butiken kommer att ligga mycket närmare centrum än de flesta andra butiker.

Det sämsta argumentet mot Coop är att konkurrensen mellan livsmedelshallarna kommer att öka. För oss liberaler är det ett argument FÖR Coop, det är poängen med fri företagsamhet. Vi välkomnar nya företag som vill etablera sig i Falun.

Kommunen har gett positiva besked till Coop tidigare och det ska till starka argument för att riva upp dem. Ska en kommun aktivt gynna befintliga butiker och hindra nyetablering? Självklart inte. Låt kunden välja. Sedan 1864 har vi haft etableringsfrihet i Sverige. Fri handel är bra – både i Falun och i världen.

Håller du med? Bli medlem!

Svante Parsjö Tegnér Ledamot Kommunfulläktige
Svante Parsjö Tegnér