Budget – Liberalerna Faluns förslag till budget 2016

Mer skola och omsorg

mindre central administration

Mer skola och omsorg

mindre räntor, lån och skulder

Bättre skola och omsorg

mindre propaganda

1. Investera förnuftigt med egna pengar – inte lånade

På tre år 2016 – 2017 ligger L:s investeringsbudget 185 mkr lägre än majoritetens, 721 mkr mot
536 mkr.
Att låna till gångtunnlar, Å-rum, rondeller och dammar är inte att ta ansvar. Majoriteten har fastnat i en ekonomiskt osunt hög investeringsnivå på 250 mkr/år. Vi måste prioritera hårdare.
Värdeminskning, kapitalkostnader, underhåll och drift för nya anläggningar/fastigheter kvarstår i
många år efter investeringen. Skicka inte räkningen för investeringarna till nästa generation.

Om Gahnshag (S) är byggare Bob så är Liberalerna arga snickaren

L:s resultat blir på grund av lägre driftskostnader än majoriteten följande. Till det kommer det som omnämns ovan som ökar kostnaderna på sikt:
2016: 64,3 + 1,3 = 65,6 mnkr
2017: 70,5 + 4,0 = 74,5 mnkr
2018: 98,3 + 13,6 = 111,9 mnkr

2. Minska på administration och lägg över resurser på kärnverksamhet

Hållbarhetsprogram 3 mkr mindre än majoriteten.

Demokratiprojektet spara 1 mkr.

Centrala stadsrum 0,5 mkr mindre än majoriteten. Låt Köpmannaföreningar och andra frivilliga organisationer för t ex fastighetsägare ta över och prata direkt med Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden.

Kommunikationskontor 6,5 mkr mindre än majoriteten. En bra verksamhet talar för sig själv. Vi behöver marknadsföra Falun utåt men ska inte marknadsföra kommunen mot medborgarna. De ska ha information. Inte propaganda.

Central administration skolan 6 mkr mindre än majoriteten.

3. Satsa på skolan

2 070 tkr vill vi tillföra mer än majoriteten. Att tillskjuta resurser (2 pocent) i takt med kostnadsutvecklingen och elevantal ger arbetsro.

6 miljoner kr genom omfördelning av resurser inom förvaltningen från administration till ”golvet”.

10 miljoner kr för att barnskötare, förskollärarare och lärare ska kunna ägna sig åt kompetensutveckling och få en vikarie som avlastar.

Sammanlagt resurserna med totalt 18 070 tkr för kvalitetshöjningar som mindre barngrupper inom förskolan, kompetensutveckling av personal, specialpedagoger och mindre klasser.

4. Omvårdnadsnämnd – korta köerna till äldromsorgen

Vi vill öka kommunens möjlighet att agera så att färdigbehandlade patienter inom landstinget snabbare kan beredas plats inom den kommunala omsorgen. Vi måste ta vårt ansvar för en fungerande sjukvård där allt för få vårdplatser tas upp av personer som kommunala omsorgen ska ta ansvar för. För det vill vi avsätta 5,2 miljoner kr för ytterliggare 6 platser inom korttidsboende.

5. Socialnämnd

Även socialnämnden får ett ramökning med 2 procent. De får 557 455 tkr, dvs 805 tkr mer än majoriteten 2016.   Majoritetens förslag för 2017 är orealistiskt i nuläget. Socialtjänsten har en hög arbetsbelastning och en viktig roll. Vi föreslår 7 mkr mer 2017 och 13 mkr 2018 till socialtjänsten genom en uppräkning med 2 procent istället för 0,5. Tror majoriteten att sociala problem ska minska drastiskt?

6. Kultur och fritidsnämnden

Liberalerna Falun tror inte att de åtaganden som Kultur och fritidsnämnden gör kommer att rymmas inom den budget majoriteten föreslagit. Vi undrar om inte ishall (publikhall C), curling, åtagande vid Stångtjärnsstugan och eventuella backhoppningsevenemang innebär att budgeten redan är orealistisk. Lika orealistisk som att 80 mkr skulle räcka till VM:s infrastruktur. På grund av brist på information och tid för analys gör vi samma yrkande som majoriteten men kan justera detta till november då definitiv budget tas.

7. Lönepolitisk satsning på undersköterskor, förskollärare och lärare.

Liberalerna Falun vill ha en generell höjning av lönen utöver centralt avtal för undersköterskor, förskollärare och lärare. Dessa kvinnodominerade grupper är viktiga för att välfärden ska fungera bra. För att vara en god arbetsgivare och göra yrkena attraktiva för unga människor till Falun och dessa yrken föreslår vi följande:

Undersköterskor ska ha en lönehöjning med 150 kr/person och månad utöver centralt avtal.

Förskollärare ska ha en lönehöjning med 200 kr/person och månad utöver centralt avtal.

Lärare ska ha en lönehöjning med 250 kr/person och månad utöver centralt avtal.
Läs hela budgeten här
Håller du med? Bli medlem!