Varför har inte Falu kommun fixat en vikariepool med lärare?

Onsdag 16 maj 2018

Den 20 oktober 2016 beslutade fullmäktige att bifalla en motion från Liberalerna – att ordna en vikariepool med lärare i grundskolan och gymnasiet. I maj 2018 har den S-ledda majoriteten ingenting gjort.
Om en lärare blir sjuk, ”vabbar” eller är på kurs blir lektioner ofta inställda. Inställda lektioner drabbar eleverna och hårdast drabbas de elever som behöver mest stöd av läraren. Inställda lektioner är ett otyg. Vår ide tänkte att via Falu kommuns hemsida kan personer som vill vikariera som lärare anmäla intresse. det kan gärna vara pensionerade lärare eller lärarstudenter. Sedan skulle en rektor kunna gå in i poolen och enkelt få tag på en lämplig vikarie.
Fullmäktiges sa som sagt ja. Dåvarande ordförande Karl-Erik Pettersson (S) tog innan beslutet kontakt med mig och menade att detta var en viktig motion. Som före detta rektor insåg har hur betydelsefullt det här var för eleverna. Beslutet blev att Barn och utbildningsnämnden skulle utreda förutsättningarna i samarbete med kommunstyrelsen. Därefter skulle Bemanningscenter (en enhet inom Falu kommun) ha ansvar för vikariepoolen.

Ännu ingen vikariepool efter 19 månader. Inte ens en utredning!
Nu är det maj 2018 och utredningen av vikariepool har inte kommit igång. 19 månader efter fullmäktiges bifall. I februari 2018 står det i handlingarna till Barn- och utbildningsnämnden att den återstår att göra. Detta handlar alltså om en lagstadgad rätt för elever att få sina lektioner. Vilken annan organisation med runt 660 anställda skulle strunta i att ha en organisation för att ordna kompetenta vikarier vid sjukdom? Nu görs det lite hur som helst ute på skolorna och på gymnasiet är huvudregel – ställ in lektionen! Först om sjukdomen blir långvarig ordnas vikarie.

Därför har vi Liberaler lämnat in en interpellation (fråga till ansvarig politiker) – Varför har inte utredningen genomförts? Varför har vi inte en vikariepool/vikariebank för lärare?

Ni som vill veta vad som händer när lektioner ställs in kan se följande intervju med John Österberg som går 3:e året på gymnasiets ekonomiprogram. : https://youtu.be/KOazp_B-2WQ

Jag tänker fortsätta att driva den här frågan. Tycker du också att det är en viktig fråga kan du rösta på Liberalerna i valet 2018. Vi sätter skolan först! För elevernas skull.
Svante Parsjö Tegnér, gruppledare Liberalerna Falun

John berättar om inställda lektioner.
.