Liberalerna Faluns budget håller

Kronofogden nästa med Vänsterpartiets budget

Tisdag 4 september 2018

När man ska föreslå en budget för en kommun så finns det olika metoder. Antingen så gör man det omsorgsfullt och försiktigt så att den kommunala välfärden klarar sig även om det blir sämre tider, eller så leker man jultomten. Men ”jultomtens budget” har ungefär lika lång hållbarhet som ett mjölkpaket. Den slutar oftast i en lyxfälla.

Liberalerna Faluns budget – försiktig och hållbar

När Liberalerna Falun la sin budget i juni 2018 för kommunen åren 2019 – 2021 så var vi försiktiga. Vi la in viktiga satsningar på bland annat en vikariepool med lärare och mer resurser i skolan för undervisning i små grupper. Vi ville också satsa på att kommunen ska bli bättre på att ta emot färdigbehandlade patienter från sjukvården i den kommunala äldreomsorgen. Det är bra för de äldre och kan dessutom bidra till att frigöra dyrbara vårdplatser i sjukvården. I maj 2018 var i snitt 27 vårdplatser i Dalarna upptagna av färdigbehandlade patienter som väntade på plats i kommunal äldreomsorg.

Satsningarna finansierades via en del besparingsförslag på mindre viktiga verksamheter och genom att ifrågasätta vänskapskorruption. Vi har samma ramar som majoriteten S + C + MP.

Att lägga försiktiga budgetar är svårt då det finns så mycket angelägna verksamheter att lägga pengarna på. Men Falun har under lång tid haft större skulder än tillgångar (negativ soliditet) och står inför stora utmaningar med både fler äldre och fler yngre falubor de närmaste åren.

Vänsterpartiets budget – en jultomte som druckit för mycket glögg skulle göra det bättre

Vänsterpartiet däremot där är det slösa som gäller i deras budgetförslag för 2019-2021. De lägger ca 250 miljoner kronor mer på skola, socialtjänst och äldreomsorg än andra partier i Faluns fullmäktige. Hur har de råd med det? I valrörelsen lever de gott på att lova generösa satsningar på gratis bussresor, fler fritidsgårdar med mera. Sannolikt kan de göra ett bra val med sympatiska Patrik Liljeglöd i spetsen. Men det är 3 saker Vänsterpartiet inte gärna berättar högt om för faluborna.

Nr 1 – med Vänsterpartiets budget blir det tufft att vara hyresgäst hos Kopparstaden

Vänstern vill att de kommunala bolagen via avkastningskrav ska leverera 55 miljoner kronor till Falu kommun under 3 år. Vad döljer det sig bakom den formuleringen om ”avkastningskrav” när Vänstern leker kommunala kapitalister?

Vi har bara 2 bolag som kan leverera dessa 55 miljoner kronor (plus skatt) och det är Falu energi och vatten (FEV) och bostadsbolaget Kopparstaden. FEV får oftast bara ta ut självkostnader för sin verksamhet och när det gäller pellets och el är de konkurrensutsatta. FEV har stora investeringar att göra. Tar man pengar där får FEV låna på kredit.

I praktiken så hamnar då vänsterns avkastningskrav på det kommunala bolaget Kopparstaden, med andra ord – hyresgästerna får höjda hyror. Någonstans ska pengarna tas. Detta samtidigt som villaägare inte drabbas av denna dubbelbeskattning. Som fördelningspolitik är det en katastrof då det drabbar en grupp som ofta är låginkomsttagare.

Dessutom kommer det att drabba det framtida bostadsbyggandet. Kopparstaden räknar med att med egna medel bygga fler bostäder i Falun. Hur ska de kunna göra det om de ska klara av Vänsterpartiets avkastningskrav? Bristen på bostäder är ett allvarligt problem som drabbar unga och gamla. Än värre skulle det bli om Vänsterpartiet skulle styra Falun.

I Sveriges kommuner överförs miljardbelopp från kommunala hyresgäster till kommunerna. Det är Liberalerna Falun emot. Vi tycker att det är helt fel.

Nr 2 Marginaler i Vänsterns budget – glöm det!

Vänsterpartiet slopar i sin budget den buffert på runt 65 – 70 miljoner kronor som andra partier har ifall det kommer oväntade kostnadsökningar och sämre tider.

Dessutom struntar de i att försöka få 2 procent i positivt resultat i den kommunala budgeten år efter år. De får då  ytterligare 100 miljoner kr mer att fläska på med vallöften för. Att Falun har större skulder än tillgångar och behöver lägga undan en del för framtiden struntar Vänsterpartiet i. Det gör att om de skulle styra Falun med sin budget så kommer vi att möta nästa lågkonjunktur med stora skulder i bagaget. Det är att ta stora risker med kommunens välfärd.

Nr 3 – ofinansierade löften som 6 timmars arbetsdag i äldreomsorgen

I Vänsterpartiets budget lovar man 6 timmars arbetsdag till undersköterskor i äldreomsorgen. Visst det är ett löfte vem som helst kan tycka är trevligt då undersköterskor har ett tungt arbete. Men det innebär att var 6:e undersköterska försvinner ur äldreomsorgen. (Undersköterskor har idag 36 timmars arbetsvecka). Då behöver vi anställa nya undersköterskor. Kostnaden för detta berör inte Vänsterpartiets med en bokstav. En försiktig överslagsberäkning ger att det bör kosta en 50 – 70 miljoner kronor, även om vi kan räkna hem en del kronor på att eventuellt sjuktalen minskar. En kostnad oredovisad i Vänsterns budget.

En röst på Liberalerna är en röst för Kopparstadens hyresgäster, bostadsbyggande och hållbar välfärd

Liberalerna Falun kanske framstår som försiktiga, snudd på tråkiga. Men vi har en politik som tål ett möte med verkligheten. Vi lovar inte för mycket och det vi lovar det har vi goda chanser att hålla.

Svante Parsjö Tegnér

Gruppledare Liberalerna Falun