Lägg pengarna på att ha kvar fritidsgården i Enviken istället för på SISU

Fredag 15 april 2016

Liberalerna anser att de argument som vi mött som gäller nedläggning av fritidsgårdarna är tunna och vi har ännu inte sett någon risk och konsekvensanalys från Kultur- och fritidsförvaltningen.
Nedläggning av fritidsgården i Enviken känns inte genomtänkt. De argument som att det är få besökare och att kommunikationerna är goda faller lätt. Enviken drabbas också dubbelt genom att folkbiblioteket blir ett skolbibliotek. Inför 2017 års budget diskuteras om studieförbundet SISU ska få ett ökat bidrag med 500 tkr varje år. De pengarna gör nog större nytta i Enviken.

I dagens samhälle har vi barn som saknar inte har råd och inte alltid tillåtelse hemifrån att till exempel gå på fik eller att delta i idrott. Många föräldrar har inte möjlighet att träffa och vara den vuxna förebild som behövs i uppväxten. På fritidsgårdarna kan man kompensera för detta. I och med detta stärks även ungas självförtroende.

Det finns mycket forskning som visar på att om man inte satsar på ungdomar så kostar det mycket för samhället. I Sverige finns kriminella nätverk och droger som kan fånga ungdomar som inte har någonstans att vara, eller som har låg självkänsla. Kriminalvården och missbruksvården kostar mer än det Falu kommun minskar sina hyreskostnader med.

Låt oss i stället fundera på vad vi skulle kunna tjäna på att tillåta majoriteten (C, S och Mp) fortsatta minskning av fritidsgårdarnas budget och istället öka budgeten. Om Falu kommun har möjlighet att hjälpa ungdomarna att bli drivande, uppfinningsrika och självsäkra så kan vi minska ungdomsarbetslösheten. Vi kan få unga entreprenörer som kan skapa jobb och bygga framtidens samhälle.

Istället för att lägga ner verksamheten i Enviken bör den behållas. När statistiken om hur många besökare som besökt våra fritidsgårdar presenterats har de varit väldigt vaga. Bussturer där fritidsgårdsbesökare får åka 2 timmar för att komma hem likaså har inte heller lagts fram. Ett längre hyreskontrakt bundet fram till 2019 har inte funnits med i informationen som gått ut.
Argumenten känns dåligt underbyggda. Till exempel SISU har hittills klarat sig utan ekonomiskt stöd.

Vi i Liberalerna vill att fritidsgården i Enviken ska vara kvar!

Svante Parsjö Tegnér Ledamot Kommunfulläktige
Svante Parsjö Tegnér