Angående snöröjningen i Falun
Onsdag 21 februari 2018
Snöröjningen i Falun har sedan årsskiftet varit under all kritik. Kritik har inkommit från allmänheten och detta har även uppmärksammats i lokalpressen.
En relevant fråga är, har entreprenören i detta fall uppfyllt sina åtaganden? Har kommunen agerat korrekt?
Det har inkommit uppgifter om att exempelvis växeloperatörer på kommunen vidarebefordrat ärenden direkt till entreprenören för klagomål, GC-vägar har ej prioriterats, snön har ej bortforslas inom rimlig tid, vilket i sin tur orsakat personskador, bussar har ej kunnat mötas på vägarna utan har tvingats backa för att kunna passera, det har varit mycket svårt för rörelsehindrade och synskadade att ta sig fram. Nu har det visserligen varit en snörik vinter, men hur definieras en snörik vinter enligt gällande avtal?
Enligt avtalet mot entreprenören (Funktions-, standards- och åtgärdsbeskrivning, 2016-01-08) kan man läsa följande:
“Kommunens riktlinjer är baserade på, och gäller endast, för ”normala” snöfall och halkor. Med normala snöfall menas att det totala snödjupet inte överstiger ca 7 cm.”
Det står ingenting om inom vilken tidsintervall det gäller, detta torde betyda att kommunens kriterier för vinterväghållning inte alls gäller om det är ett snötäcke som är mer än 7 cm oavsett när snön har fallit. Detta skulle innebära att eventuella viten ej kan användas, även om kriterierna uppfylls gällande snödjup och när snön skall vara bortforslad.
Att kommunen dessutom inte haft basala uppföljningar som exempelvis att mäta snödjup vid snöfall borde dessutom innebära att eventuell utbetalning av vite är i det närmaste obefintlig. Egenkontroller ska entreprenören utföra, men någon uppföljning eller dokumentation av detta har enligt tjänstemän ej inkommit från entreprenören.
Liberalerna Falun önskar att Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden beslutar:
- Att avtalet i sin helhet utreds, speciellt gällande viten och villkor för att dessa viten skall uppnås samt att Falu kommun prövar vite mot entreprenör om det kan vara juridiskt hållbart.
- Att utredningen och nytt avtal med justeringar finns på plats innan avtalsförnyelse (Avtalet löper ut 2018-07-31)
- Att Falu kommun ej hänvisar medborgare till att kontakta entreprenaden vid klagomål och att dessa samtal registreras för uppföljning internt hos kommunen
- Att antalet klagomål samt geografisk omfattning som inkommit gällande perioden 2017-12-01 till 2018-03-31 gällande snöröjningen redovisas till nämnden vid MSN under april månad.
- Att man inför vintern 2018/2019 infört digitala kontrollstationer för snödjup, alternativt tillsatt personal samt rutiner för kontrollmätning av snödjup för uppföljning av avtal med entreprenören.