Ett skid-VM 2025? Kanske – men kan vi få se kalkylen först!

I en motion i december 2016 vill vi ha en saklig utredning om ett VM 2025. Januari 2017 ser det ut att bli så!

Fredag 13 januari 2017

Ett skid-VM 2025 kan vara en god idé då anläggningarna på Lugnet är i gott skick. Men vi ska ha en saklig och nyanserad utredning först. Fullmäktige har beslutat att ”Beyond skiing foundation 2019” ( där Svenska skidförbundet äger 70% av aktierna och Falu kommun 10%) ska arbeta för ett VM 2025.  Beyond skiing i sin tur har bett förra VM-generalen Sven von Holst att genomföra arbetet.

Här behöver majoriteten tänka om. Tre krav måste ställas på en utredning inför ett beslut om VM 2025.

Ett – öppenhet! Rätten att ta del av offentliga handlingar ska gälla och det kravet klarar inte Beyond skiing.

Två – att utredarna har ekonomisk distans till VM. Svenska skidförbundet som dominerar Beyond skiing foundation 2019 gjorde en rejäl vinst VM 2015 men tog inget ansvar för anläggningar som Falun fick betala. Skidförbundet har stora ekonomiska intressen men slipper i stor utsträckning ta ekonomiska risker.

Tre – att utredarna är sakliga och nyanserade. Svenska skidförbundet och förre ”VM-generalen” Sven von Holst som satts att ”utreda”, dvs marknadsföra VM 2025 har inte känslomässig distans till VM. Han är klart olämplig som utredare.

Liberalerna la ett förslag i december 2016 att en oberoende utredare ska se över förutsättningarna (sportsligt, ekonomiskt etc) inför ett nytt VM 2025. Vi ser mycket positivt på företagsnätverk och privat sponsring av VM och självklart har Svenska skidförbundet med fler samarbetspartners en viktig roll. Men att utreda är en sak och genomföra en annan. Vi kan inte låta lobbyorganisationer som Beyond skiing sköta kommunala utredningar.Skilj särintresse från allmänintresse och lär av tidigare misstag.

Nu ser det ut som att majoriteten gillar våra synpunkter. Till kommunstyrelsen möte i januari 2017 finns ett förslag att tillsätta en utredning. Det är bra. Beslutsunderlag ska vara sakliga och nyanserade.

Svante Parsjö Tegnér, Liberalerna Falun